Yogastijlen

Welke yogastijl past het beste bij jou?

Er bestaan diverse yogastijlen, maar welke van deze yogastijlen past er nu het beste bij jou? Is dat een actievere hatha flow, yin yang of vinyasa, of ga je liever voor iets rustigers met meer ontspanning en ademhaling? Dan is yin yoga of een zachte hatha wellicht wat meer voor jou? Lees gerust verder om te kijken welke yogavorm het beste bij jou past op dit moment.

the flower of life yogalessen en yogareizen
Yoga op unieke lokaties tijdens één van mijn yogareizen

Hatha

Hatha yoga bestaat uit asana’s waarbij alle spieren in het lichaam gebruikt worden.
De oefeningen zijn bedoeld om je bewust te maken van de spanning in het lichaam. Vaak worden onze spieren door spanning of actieve sporten als hardlopen kort en stijf. Hierdoor kan ook de doorbloeding in spieren en organen minder worden. De oefeningen tijdens de hatha les zorgen ervoor dat de spieren in het lichaam weer los worden gemaakt. Tijdens de oefeningen zul je merken dat er een verband bestaat tussen de spanning in je lichaam en je ademhaling. Bij spanning in je lichaam zorgt dit vaak ook dat je je adem vasthoudt of moeilijker gaat ademen. Door je te concentreren op je adem tijdens de oefening merk je dat je controle krijgt over je adem en je adem zo kunt sturen.
Als je ademhaling rustiger wordt en meer ontspant, zullen ook je spieren meer ontspannen. Door je te richten op je ademhaling en bewust je lichaam te voelen zal je concentratie toenemen en kun je gedachten die opkomen ook makkelijker loslaten. Hierdoor zul je meer rust en ontspanning ervaren na de les. Hatha yoga bestaat vooral uit actieve houdingen.

Yin / Yang yoga

Yin / yang yoga is een mix van actieve en passieve houdingen. Met de actieve en dynamische houdingen worden de oppervlakkige spieren geactiveerd.
De spieren zullen hierdoor krachtiger en flexibeler worden. Het yang gedeelte in deze les komt overeen met vinyasa flow waarbij we door middel van het herhalen van bewegingen in combinatie met ademhaling op onze kracht en lenigheid werken. De yin houdingen zijn passievere houdingen en vooral gericht op het dieper liggende bindweefsel dat rondom onze gewrichten en spieren zit. Deze houdingen zijn gericht op het dieper rekken en strekken van het bindweefsel en de meridianen in je lichaam.
Dit met als doel diepe spanningen en blokkades in je lichaam op te kunnen lossen.

Yin yoga

Yin yoga is ontwikkeld door Paul Grilley en Sarah Powers en is een rustige, meditatieve vorm van yoga, waarbij de aandacht naar binnen is gericht. In yin yoga wordt door houdingen langere tijd aan te houden (3-5 minuten), gewerkt op het diepere bindweefsel in het lichaam. Dit is het hardere weefsel van gewrichtsbanden, pezen en gewrichten. Naar mate we ouder worden, worden we ook sneller stijf. Door je volledig te onstpannen in een houding krijgt je lichaam de tijd om (emotionele) blokkades los te laten zodat de energie weer gaat stromen. Yin yoga zorgt ervoor dat je flexibeler wordt en de stroom van chi of prana (levensenergie) verbetert. Een fijne en ontspannende les, na een drukke dag of tijdens een periode met meer stress. Yin yoga houdingen zijn vooral gericht op nek, schouders, wervelkolom en de heupen. Yin yoga leidt tot een diepe ontspanning en verhoogt je bewustzijn.