Yogastijlen

Welke yogastijl past het beste bij jou?

Er bestaan diverse yogastijlen, maar welke van deze yogastijlen past er nu het beste bij jou? Is dat een actievere hatha flow, yin yang of vinyasa, of ga je liever voor iets rustigers met meer ontspanning en ademhaling? Dan is yin yoga of een zachte hatha wellicht wat meer voor jou? Lees gerust verder om te kijken welke yogavorm het beste bij jou past op dit moment.

Yogaoefening - Boomhouding of Vrksasana tijdens yogareis
Yoga op unieke lokaties tijdens één van mijn yogareizen

Hatha

Hatha yoga bestaat uit asana’s waarbij alle spieren in het lichaam gebruikt worden.
De oefeningen zijn bedoeld om je bewust te maken van de spanning in het lichaam. Vaak worden onze spieren door spanning of actieve sporten als hardlopen kort en stijf. Hierdoor kan ook de doorbloeding in spieren en organen minder worden. De oefeningen tijdens de hatha les zorgen ervoor dat de spieren in het lichaam weer los worden gemaakt. Tijdens de oefeningen zul je merken dat er een verband bestaat tussen de spanning in je lichaam en je ademhaling. Bij spanning in je lichaam zorgt dit vaak ook dat je je adem vasthoudt of moeilijker gaat ademen. Door je te concentreren op je adem tijdens de oefening merk je dat je controle krijgt over je adem en je adem zo kunt sturen.
Als je ademhaling rustiger wordt en meer ontspant, zullen ook je spieren meer ontspannen. Door je te richten op je ademhaling en bewust je lichaam te voelen zal je concentratie toenemen en kun je gedachten die opkomen ook makkelijker loslaten. Hierdoor zul je meer rust en ontspanning ervaren na de les. Hatha yoga bestaat vooral uit actieve houdingen.

Aerial yoga

Aerial- yoga, ook wel luchtyoga genoemd of hangmat yoga. Yoga waarbij je een doek hebt dat je ondersteund in houdingen en ook uitdagend is. Je mag je nm overgeven aan het doek, loslaten dus :-). En dat kan soms best een beetje spannend zijn. Maar als je dan uiteindelijk kan loslaten en je kan overgeven aan het doek is het heerlijk. Lekker op je kop hangen, alle wervels weer ruimte geven en gelukshormonen creëren.  Deze vorm van yoga heeft dan ook vele voordelen bijvoorbeeld voor mensen die snel last hebben van migraine of stijf in hun rug zijn.

Aerial restorative yoga

Tijdens deze restorative aerial yoga mag je heerlijk ontspannen waarbij het doek je draagt. Het doek hangt bij deze rustige les laag, net boven de grond. Het doek zal je tijdens deze les vooral dragen, masseren en wiegen. Hierdoor kun je in zittende en liggende houdingen nog meer ontspannen. Bij deze vorm van Aerial yoga ga je onderzoeken waar je in je lichaam ruimte kan maken en spanning die je vast houd nog los kan laten. De les eindigt met een shavasana in het doek, wiegend of stil, gedragen door het doek. Met als kers op de taart een korte massage erbij.

Yin yoga

Yin yoga is ontwikkeld door Paul Grilley en Sarah Powers en is een rustige, meditatieve vorm van yoga, waarbij de aandacht naar binnen is gericht. In yin yoga wordt door houdingen langere tijd aan te houden (3-5 minuten), gewerkt op het diepere bindweefsel in het lichaam. Dit is het hardere weefsel van gewrichtsbanden, pezen en gewrichten. Naar mate we ouder worden, worden we ook sneller stijf. Door je volledig te onstpannen in een houding krijgt je lichaam de tijd om (emotionele) blokkades los te laten zodat de energie weer gaat stromen. Yin yoga zorgt ervoor dat je flexibeler wordt en de stroom van chi of prana (levensenergie) verbetert. Een fijne en ontspannende les, na een drukke dag of tijdens een periode met meer stress. Yin yoga houdingen zijn vooral gericht op nek, schouders, wervelkolom en de heupen. Yin yoga leidt tot een diepe ontspanning en verhoogt je bewustzijn.

Yin / Yang yoga

Yin / yang yoga is een mix van actieve en passieve houdingen. Met de actieve en dynamische houdingen worden de oppervlakkige spieren geactiveerd.
De spieren zullen hierdoor krachtiger en flexibeler worden. Het yang gedeelte in deze les komt overeen met vinyasa flow waarbij we door middel van het herhalen van bewegingen in combinatie met ademhaling op onze kracht en lenigheid werken. De yin houdingen zijn passievere houdingen en vooral gericht op het dieper liggende bindweefsel dat rondom onze gewrichten en spieren zit. Deze houdingen zijn gericht op het dieper rekken en strekken van het bindweefsel en de meridianen in je lichaam.
Dit met als doel diepe spanningen en blokkades in je lichaam op te kunnen lossen.

Kinder yoga

Bij kinderyoga draait het vooral om plezier maken. Spelenderwijs laten we kinderen bewust worden van hun lichaam en ervaren ze ook rust door meditatie oefeningen. Het gaat bij de kinderyoga dus minder om het correct uitvoeren van de houding en de techniek. Yoga voor kinderen wordt op een andere manier gegeven dan de yoga voor volwassenen. De yogaoefeningen worden op een speelse, aangepaste wijze aan de kinderen aangeboden. De oefeningen vragen wel eens inspanning en niet alle oefeningen zijn voor ieder kind even makkelijk, maar in zijn totaliteit is kinderyoga in een veilige omgeving een uurtje nuttig én plezierig met je eigen lichaam bezig zijn. Kinderen merken dat ze zich beter gaan voelen als ze met yoga bezig zijn.

Voor meer informatie over kinderyoga lees hier verder.